مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

سئو کلاه سفید و تکنیک های برتر آن

white hat seo چیست,آموزش سئو,آموزش سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید یکی از مهمترین بخش های بهینه سازی و سئو سایت می باشد. اگر بتوانید از تکنیک های سئو کلاه سفید به خوبی در روند فعالیت های خود استفاده کنید، مطمئنا می توانید کسب و کار خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. در این مقاله تمامی نکات مربوط به سئو کلاه سفید را از صفر تا صد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سئو کلاه سفید یا white hat SEO چیست؟

اینکه شما به خوبی بدانید ماهیت سئو کلاه سفید چیست، اهمیت بسیار زیادی برای مراحل بعدی دارد. سئو کلاه سفید به آن دسته از فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از روش های قانونمند سعی می کند که صفحات سایت را در SERP ها بالا بیاورد. سئو کلاه سفید مناسب ترین گزینه برای کسب رنک های برتر مطابق با الگوریتم رتبه بندی گوگل می باشد. White hat SEO در حقیقت بدون اینکه قوانین رتبه بندی گوگل را زیر پا بگذارد، سایت شما را به بهترین شکل ممکن به صفحه اول صفحات نتایج جستجو می رساند.

البته این روشی نیست که همیشه در روند بهینه سازی سایت مورد استفاده قرار گفته است. گوگل اعلام کرده است که در سال های قبل، صاحبان وب سایت های میتوانستند که با استفاده از تکنیک هایی که مطابق با قواعد گوگل نبودند، رتبه خوبی را به دست بیاورند.

اهمیت سئو کلاه سفید

پیاده سازی تکنیک های سئو کلاه سیاه خطر و ریسک بسیار بالایی دارد؛ حتی اگر شما به خوبی بدانید که از چه استراتژی هایی باید در روند کاری خود استفاده کنید. در سال های گذشته صاحبان وب سایت ها استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید را مناسب  برای رتبه بندی صفحات خود نمی دانستند؛ چرا که زمان بسیار زیادی لازم بود تا به نتیجه دلخواهشان دست پیدا کنند.

اما در حال حاضر شما می توانید روش هایی را مورد استفاده قرار دهید که سرعت کارتان را به شدت افزایش داده و نیاز شما به پیاده سازی اصول سئو کلاه سیاه را به طور کلی از بین می برند. در این مقاله سعی می کنیم که این ترفندها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

مزیت دیگری که سئو کلاه سفید نسبت به کلاه سیاه دارد، این است که بهبود رتبه سایت شما را به طور قطعی تضمین می کند؛ در حالی که سئو کلاه سیاه این قطعیت در افزایش رنک سایت را به هیچ وجه ندارد. موتورهای جستجو به طور کلی به شکل راحت تری می توانند ترفندهای دور زدنی که در سئو کلاه سیاه وجود دارد را شناسایی کنند.

بخش اعظمی از آنالیزهایی که گوگل برای ارزیابی صفحات نتایج جستجوی خود از آن استفاده می کند، به صورت خودکار انجام می شود. اگر گوگل متوجه شود که شما در روند فعالیت های خود از اصولی استفاده می کنید که قصد دور زدن الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو را دارند، قطعا وب سایت شما را جریمه خواهد کرد. گوگل این کار را با استفاده از ابزارهای داخلی خود انجام می دهد. به عنوان مثال گوگل به راحتی می تواند با استفاده از ابزارهای خود محتواهایی که بر اساس Black hat SEO تولید شده اند را تشخیص دهد. آن دسته از سئوکارانی که اعتقاد به استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه دارند، باید مراقب شناسایی شدن استراتژی هایشان توسط گوگل باشند.

نکته ای که وجود دارد این است که وقتی می توان از استراتژی ها و تکنیک های سئو کلاه سفید استفاده کرد که مورد پسند گوگل نیز بوده و نتیجه گیری با سرعت بالایی هم دارد، چرا از بهینه سازی کلاه سیاه برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کنیم؟ از خواندن مقاله آموزش سئو غافل نشید.

حال که متوجه شدید که اهمیت و ماهیت سئو کلاه سفید چیست، وقت آن است که بهترین روش هایی که در این زمینه وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید را برای شما معرفی کرده و هر کدام از آن ها را جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

تکنیک های برتر سئو کلاه سفید

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که شما باید بدانید که تکنیک های سئو کلاه سفید دقیقا چه کاری انجام داده و اینکه چگونه می توان آن ها را در کنار هم به کار برد تا سرعت بهبود رنک سایت افزایش خوبی داشته باشد.

white hat seo چیست,آموزش سئو,آموزش سئو کلاه سفید

اولویت بندی کیفیت محتوا

همانطور که میدانید، محتوا یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های سئو سایت به شمار می رود. برای موتورهای جستجو از جمله گوگل، اهمیت زیادی دارد که صفحات سایت شما دارای محتواهای باکیفیتی باشند و بتوانند به خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران باشند. اهمیت محتوا در سیستم رتبه بندی گوگل به مرور زمان در حال افزایش است.

تولید محتوایی که ارزش بالایی داشته باشد، نیازمند به کارگیری اصول آموزش تولید محتوا است. طبیعتا این مورد امری ساده نبوده و نیاز به تلاش فراوان و آموزش های زیادی دارد. گوگل فاکتورهای زیر را در خصوص محتوای سایت های مختلف، مورد بررسی قرار می دهد:

  • طول متن
  • عنوان مقاله
  • چگونگی توزیع کلمات کلیدی
  • لینک های داخلی و انکسر تکست ها
  • قدمت محتوا

یکی از مهمترین تکنیک های کلاه سفید در مورد تولید محتوا این است که اطمینان حاصل کنید که محتوایی طولانی، مرتبط و دارای منابع معتبر داشته باشید. هر زمان که قصد تولید محتوا داشتید، باید مطمئن شوید که اطلاعات شما حداقل در حد 1000 کلمه باشد. گوگل برای این دسته از محتواها، ارزش بالایی در نظر می گیرد.

جذاب و معتبر بودن محتوا یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سفید می باشد. اگر بتوانید محتوایی جذاب تولید کنید، قطعا در امر به شما در جذب لینک برای سایتتان کمک زیادی خواهد کرد. شما باید تمرکز خود را بر روی آن دسته از محتواهایی بگذارید که با زمان حال، ارتباط خوبی داشته باشند. با این حال، حتی بهترین محتواها هم ممکن است که چندین ماه طول بکشد تا رتبه خوبی در SERP ها کسب کنند.

رضایت کاربر

با بررسی دوره های مختلف، آموزش سئو کلاه سفید، به این نکته می رسیم که رضایت کاربر باید یکی از اهداف اصلی شما باشد. گوگل تمامی این سخت گیری ها و فاکتورهای رتبه بندی را به این دلیل به کار گرفته است که بتواند بهترین نتایج را برای کاربران به نمایش در بیاورد.

برای موفقیت در این زمینه قبل از هر چیزی باید بدانید که user intent یا همان هدف کاربر به چه صورت است. طبیعتا اگر شما بدانید که کاربران به چه علت به سایت شما می آیند و بیشتر تمایل دارند که چه مطالبی را در صفحات شما مشاهده کنند، می توانید عملکرد خود را مطابق با هدف کاربر بهبود داده و به دنبال آن رتبه سایت خود را در بین رنک های برتر گوگل قرار دهید.

تمرکز بر mobile-friendly بودن صفحات سایت

بر اساس نکات آموزش سئو کلاه سفید، اگر صفحات سایت خود را برای تلفن های همراه بهینه نکرده اید، از رقبایتان به شدت عقب مانده اید. گوگل برای اولین در سال 2016 تاکید خود بر بهینه بودن سایت برای تلفن های همراه را به صورت رسمی اعلام کرد.

به این صورت که کاربران باید بتوانند که همان محتوایی که در دسکتاپ خود مشاهده می کنند را بتوانند به همان کیفیت در تلفن های همراه خود نیز داشته باشند. از آن جایی که به مرور زمان، کاربران تلفن های همراه بیشتر می شود، تمرکز بر روی این تکنیک سئو کلاه سفید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پیاده سازی استراتژی های سئو محلی

با بررسی بهترین تکنیک های سئو کلاه سفید، متوجه می شویم که پرداختن صاحبان وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی به سئو محلی، می تواند اعتبار آن ها را شدیدا تقویت کند. گوگل اعلام کرده است که حدود 82 درصد از خریدهای مشتریان در اینترنت، با استفاده از بخش فروشگاه هایی که در نزدیک کاربر وجود دارد، انجام می شود.

اگر در گوگل در مورد فروش یک محصول جستجو کنید، یک باکس از لیست فروشگاه های نزدیک شما نشان داده می شود. حال اینکه شما بتوانید برند خود را در این قسمت، ثبت کنید، نیازمند پیاده سازی ترفندها و روش های کارآمد بهبود سئو محلی وب سایت خود استفاده کنید.

تجربه کاربری را در اولویت خود قرار دهید

بهبود وضعیت تجربه کاربری (UX) یکی از مزیت هایی است که سئو کلاه سفید نسبت به سئو کلاه سیاه در این چند سال داشته است. اکنون گوگل با استفاده از فاکتورهای بسیار زیادی تشخیص می دهد که یک وب سایت تا چه حدی یک تجربه کاربری مناسب را توانسته است ایجاد کند. این تکنیک یکی از مهمترین بخش های آموزش سئو کلاه سفید به شمار می رود.

در گذشته، نرخ پرش سایت عاملی بود که به راحتی مشخص می کرد که یک سایت تجربه کاربری خوبی را ایجاد نکرده است و آن را در اولویت های خود قرار نداده است. البته بعدها مشخص شد که نرخ پرش یک شاخص دقیق برای سنجش چگونگی تجربه کاربری نیست؛ چراکه کاربر هنوز درگیر با وب سایت نشده و در نتیجه تحلیلی در این زمینه نمی شود انجام داد.

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه,تکنیک های سئو کلاه سفید,روش های سئو کلاه سفید

بهبود UX در گذشته سخت تر بود؛ زیرا افراد باید تمامی قسمت های وب سایت خود را سئو می کردند. با این حال، برای داشتن عملکردی بهتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم که از آموزش تجربه کاربری UX نیوسئو استفاده کنید.

انجام بهترین تحقیق کلمات کلیدی

اگر در سال 2010 و 2019 از یک متخصص سئو در زمینه کاربرد کلمات کلیدی سوال کرده باشید، قطعا با پاسخ های متفاوتی روبرو شده اید. در گذشته با استفاده نامناسب و زیاد از عبارات کلیدی در متن محتوای سایت، می توانستید رنک های برتر گوگل را از آن خود کنید؛ در صورتی که با بروز رسانی های انجام شده در الگوریتم رتبه بندی گوگل، دیگر چنین شرایطی وجود ندارد. روش قدیمی استفاده از کلمات کلیدی رسما از بین رفته است و کاربردی ندارد. گوگل امروزه برای کلمات کلیدی اهمیت ویژه ای قائل است.

راه استفاده صحیح از کلمات کلیدی که مطابق با تکنیک های سئو کلاه سفید باشد، به کارگیری همه عبارت مرتبط، استفاده طبیعی از آن ها و اطمینان از متناسب بودن آن ها با موضوع اصلی مقاله می باشد. در نتیجه، کلمات کلیدی اهمیت ویژه ای برای سئو دارند؛ بنابراین باید تحقیق کلمات کلیدی خود را با دقت هرچه تمام انجام دهید. در موتورهای جستجو ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

تمرکز بر بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing یکی از دیگر فاکتورهای رتبه بندی بسیار مهم می باشد. با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید می توانید به محتوای سایت خود اعتبار و ارزش بالایی اضافه کنید.

بر اساس نکات آموزش سئو کلاه سفید، شما باید بهترین مطالب را در مقابل مناسب ترین افراد قرار دهید. شما می توانید بازاریابی محتوا سایت خود را با به اشتراک گذاشتن از طریق شبکه های اجتماعی، ایجاد صفحات مرتبط و لینک دادن آن ها به یکدیگر، انتشار مقاله هایتان در سایت های معتبر و بسیاری از موارد دیگر، انجام دهید.

سئو سایت,سئو کلاه سفید,سئو کلاه سفید چیست

در مورد بازاریابی محتوا شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا بهترین مخاطبین را برای سایت خود جذب کنید. کار خود را با ایجاد محتواهای ارزشمند شروع کنید و سپس یک پروسه منظم و تکرار پذیر در زمینه بهبود و بهینه سازی محتوای مورد نظر خود  در حساب های کاربری شبکه های اجتماعی مختلف خود، باید داشته باشید. شما باید ارتباطی صحیح و کاربردی با افرادی داشته باشید که قصد دارید آن ها را به مخاطبین هدف خود تبدیل کنید.

تولید محتوای خود را در مورد موضوعاتی انجام دهید که اطلاعات کاملی در مورد آن ها دارید تا بتوانید شخصا در مورد مسائل مربوطه، اطلاعات جدیدی تولید کنید. یک بازاریابی محتوا خوب به طور کلی در زمینه ایجاد روابط دوستانه با کاربران می باشد؛ چرا که این دسته از مخاطبین برای مدت زمان بسیار زیادی با برند شما همکاری خواهند کرد.

استفاده از نشانه گذاری های schema

گوگل الگوریتمی بسیار قدرتمندی دارد که این الگوریتم به فاکتورهای بسیار زیادی وابسته است. اما باید بدانید که حتی این الگوریتم هم مانند هر کد دیگری در زمینه درک برخی اطلاعات یا حتی در جستجوی این اطلاعات دچار اشتباهاتی شوند. نشانه گذاری های schema یک ساختار مناسب برای داده های وب سایت شما ایجاد می کنند تا گوگل یکسری اطلاعات اضافه در مورد چرایی و چگونگی داده های وب سایت شما به دست بیاورد.

به عنوان مثال شما با این کار می توانید به گوگل اعلام کنید که پستی که آن را منتشر کرده اید، در خصوص ارائه یک دستورالعمل خاص می باشد. همچنین می توانید از نشانه گذاری های اسکیما استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که چه حساب کاربری فیسبوک یا توییتری در رابطه با کسب و کار و سایت شما وجود دارد و در حال فعالیت است.

استفاده از structured data شما را نسبت به تمامی رقبایتان که از این فاکتور استفاده نمی کنند، برتری می دهد. گوگل نیز کاربران خود را تشویق می کند تا از structured data در روند فعالیت های خود استفاده کنند. کدهای schema از زمانی که گوگل تصمیم گرفته است که بیشتر از rich snippet ها استفاده کند، جایگاه بالاتری پیدا کرده اند. کدهای اسکیما به شما در زمینه قرار گرفتن در rich snippet ها کمک زیادی می کنند. قرار گرفتن در rich snippet ها نیز به خودی خود ترافیک و رتبه سایت شما را به شدت تقویت می کند.

افزایش کیفیت لینک سازی

سئو کلاه سفید و سیاه,سئو کلاه سیاه چیست

لینک سازی یکی از مهمترین ابزارها و تکنیک های سئو کلاه سفید به شمار می رود. در واقع در بین تمامی تکنیک های گفته شده، لینک سازی یک ابزار بسیار کاربردی برای بهبود رتبه سایت می باشد. لینک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. به طوری که شما می توانید با یک بررسی ساده در آخرین صفحات SERP ها متوجه شوید که این دسته از صفحات که نتوانسته اند رنک خوبی دریافت کنند، معمولا از لینک ها در استراتژی های بهینه سازی سایت خود استفاده نکرده اند.

به طور کلی یکی از ویژگی های لینک ها این است که هم می توانند در استراتژی های سئو کلاه سیاه کاربرد داشته باشند و هم دوره های آموزش سئو کلاه سفید، به آن ها توجه زیادی می شود. سئو کلاه سفید تمام تلاش خود را می کند تا لینک هایی برای سایت شما ایجاد کند که بیشترین کیفیت و ارزش را داشته باشند. بیشتر این لینک ها از محتواها یا منابعی که در سایت های دیگر وجود دارند، به دست می آیند.

البته پروسه لینک سازی سایت به این سادگی نیست؛ شما برای داشتن یک استراتژی لینک سازی قدرتمند نیاز دارید که به خوبی بر روند ایمیل های ارسالی جهت جذب بک لینک، نظارت داشته باشید و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. تنها مسئله مهم این است که سعی کنید لینک سازی صفحات سایت خود را به سمت اصول سئو کلاه سفید سوق دهید.

موفقیت تضمینی آینده با سئو کلاه سفید

یکی از بهترین اثرات استفاده از نکات آموزش سئو کلاه سفید این است که آینده وب سایت شما 100 درصد موفقیت آمیز خواهد بود. بیشتر تکنیک های سئو کلاه سیاه در نهایت توسط موتور جستجوی گوگل شناخته شده و از پیشرفت آن ها جلوگیری خواهد شد. گوگل حتی ممکن است متوجه کارکرد یک تکنیک سئو کلاه سیاه نشود و در عین حال مانع عملکرد آن بشود؛ به این صورت که اگر یک صفحه سایت را بدون هیچ دلیل مشخصی، در رنک های برتر مشاهده کرد، آن را جریمه می کند.

شما با تمرکز بر تجربه کاربری وب سایت خود می توانید از این قضیه مطمئن شوید که در آینده با بروز رسانی های جدید الگوریتم رتبه بندی گوگل، هیچ مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. محتوای با کیفیت، لینک های ارزشمند و طراحی جذاب هم باید در کنار هم به کار برده شوند تا نتیجه بدهند.

منبع: دوره سئو

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

ساختار موتورهای جستجو,مراحل کلی موتورهای جستجو,موتور جستجو چیست

بسیاری از افرادی که در حال فعالیت در صنعت سئو هستند، به خوبی نمیدانند که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند. خیلی از سئو کاران بیشتر وقت روزانه خود را صرف مواردی مثل ساختار سرور، ریدایرکت های 301، خطاهای 404، تگ های عنوان و موارد مختلف دیگر می کنند. این افراد در واقع فراموش می کنند که هدف اصلی این فعالیت ها چه چیزی است.

حقیقتی که وجود دارد این است که بیشتر سئوکاران، به صورت حرفه ای آموزش ندیده اند و خیلی از آن ها مهارت های سئو سایت خود را به صورت تجربی و توسط آزمون و خطاها فرا گرفته اند. در نتیجه تعجبی ندارد که بیشتر افراد دقیقا ندانند که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند و هدف از پیاده سازی تکنیک های بهینه سازی سایت چیست.

برای اثبات این امر، به عملکرد خودتان دقت کنید؛ از آخرین دفعه ای که تصمیم گرفتید متوجه شوید موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند، چقدر زمان می گذرد؟ ممکن است که شما در مورد بروز رسانی های الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو مثل موتور جستجو گوگل، مطالعاتی داشته اید؛ اما به احتمال زیاد، کمتر پیش آمده است تا به شکلی عمیق به این مسئله بپردازید و در مورد آن تحقیق کنید.

به همین دلیل، تصمیم گرفته ایم تا مراحل کلی عملکرد موتور جستجو را به بهترین شکل ممکن برای شما شرح دهیم. مطمئنا اینکه دقیقا بدانید موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند، بر بهبود روند سئو سایت شما بسیار تاثیرگذار است.

کراول و ایندکس شدن سایت

وقتی می شنوید موتور جستجو گوگل سایتی را ایندکس کرده است، دقیقا چه معنایی دارد؟ سئوکاران از این اصطلاح استفاده می کنند تا بررسی کنند آیا یک سایت در صفحات نتایج جستجو گوگل حضور دارد یا خیر. برای انجام این کار بیشتر سئوکاران از عبارت site:www.site.com استفاده می کنند؛ اگر نتیجه ای ظاهر شد، نشان دهنده این است که وب سایت مورد نظر توسط ربات گوگل ایندکس شده است. در این مرحله شما صفحاتی را مشاهده خواهید کرد که متعلق به سایت مورد نظر بوده و در دیتابیس گوگل قرار گرفته اند. اما نکته مهم این است که تمامی این صفحاتی که متعلق به سایت شما بوده و در توسط موتور جستجو گوگل ایندکس نیز شده اند، لزوما توسط ربات گوگل کراول نشده اند. 

ایندکس شدن سایت تفاوت های مفهومی زیادی با کراول کردن سایت توسط خزنده گوگل دارد. برای درک بهتر این دو مفهوم باید بدانید که صفحات سایت قبل از اینکه کراول شوند، نیاز دارند تا کشف شوند؛ به دنبال آن این صفحات قبل از اینکه ایندکس شوند نیاز دارند تا کراول شوند. از خواندن مقاله آموزش سئو قافل نشید.

یکی از کارکنان گوگل اعلام کرده است که عمل ایندکس به صورت مستقل، شامل بررسی اطلاعات و اسناد نمی شود؛ بلکه در واقع لیستی از کلماتی است که برای هر کدام از آن عبارات، اسناد مرتبط را نشان می دهد. ما به صورت محاوره ای می گوییم که یک سایت ایندکس شده است؛ اما اتفاقی که واقعا افتاده این است که تنها برخی از کلمات مرتبط با اطلاعات صفحه مورد نظر که اشاره به مفهوم محتوایی صفحه دارند، جمع آوری شده اند.

Vanessa Fox که یکی از کارمندان اسبق گوگل است، در مورد اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند بیان کرده است که گوگل در ابتدا URL ها را شناسایی می کند و سپس این URL های شناخته شده را به سیستم scheduling (برنامه ریزی) کراول کردن ربات خود اضافه می کند. بنابراین یک لیست جمع آوری می شود و سپس ربات گوگل لیست URL ها را به ترتیب اولویت بندی مرتب می کند و عمل کراول کردن را بر روی آنها انجام می دهد. این اولویت، به چندین عامل بستگی دارد. بعد از اینکه یک صفحه کراول شد، گوگل فرآیند الگوریتمیک دیگری را طی می کند تا تصمیم بگیرد که صفحه مورد نظر در بین URL های ایندکس شده قرار بگیرد یا خیر. نکته نهایی مهم بررسی این دو مفهوم، این است که گوگل همه صفحاتی که کراول کرده را ایندکس نمی کند و همچنین همه صفحاتی که در لیست ایندکس خود قرار داده را کراول نکرده است.

گوگل این پروسه را به صورت یک نمودار خطی برای کاربران ارائه کرده است:

ساختار موتورهای جستجو,مراحل کلی موتورهای جستجو,موتور جستجو چیست

دو نکته مهم دیگر وجود دارد که باید در مورد اینکه موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند، آن را متوجه شوید:

  • Robot.txt تنها از کراول شدن یک صفحه سایت جلوگیری می کند. به همین دلیل گاهی اوقات گوگل دارای صفحاتی در نتایج جستجوی خود مانند مثال بالا است. گوگل می تواند صفحات را با لینک های موجود آن مرتبط کند اما قادر نیست که محتوای صفحه را کراول کند.
  • Noindex های هر صفحه به صورت قطعی از ایندکس شدن جلوگیری نمی کنند. شما صفحات دارای کدهای noindex را نیز می تواند کراول کند و ارتباط بین لینک های موجود را مورد بررسی قرار دهد. تنها کاری که این موتور جستجو در سئو سایت انجام می دهد این است که از نمایش این صفحات در SERP های خود جلوگیری می کند (البته این مسئله برای همه صفحات صدق نمی کند).

تگ های canonical و چندین پارامتر دیگر در زمانی که ربات گوگل می خواهد یک صفحه را کراول کند، موثر هستند و می توانند در مراحل کلی عملکرد موتور جستجو نقش داشته باشند.

لینک ها و نمودار آن ها

مسئله بعدی مرتبط با اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می کنند این است که سئوکاران باید بدانند که لینک ها چه ماهیتی دارند و نحوه پردازش آن ها به چه صورت می باشد. مهمترین نکته ای که در این زمینه باید بدانید این است که لینک ها در طول پروسه کراول کردن، پردازش نمی شوند. به زبانی دیگر، ربات گوگل هنگام خزیدن در سایت شما، تصمیمی برای PageRank شما نمی گیرد و فعالیت های مربوط به رتبه دهی به وضعیت لینک سازی شما را به صورت جداگانه انجام می دهد.

از این مسئله، نکات مهمی برای مراحل کلی عملکرد موتورهای جستجو به دست می آید که در ادامه آن ها را برای شما بیان کرده ایم.

PageRank معیاری برای اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک های یک صفحه است و ارتباطی با محتوا ندارد. PageRank قبلا به صورت علنی به نمایش در می آمد؛ اما گوگل تصمیم گرفت تا این معیار بسیار مهم را از حالت عمومی خارج سازد.

موتور جستجو گوگل,موتورهای جستجو,موتورهای جستجو اینترنت

بسیاری از سئوکاران معتقد هستند که دو عنصر اصلی در ارتباط با PageRank وجود دارد؛ سطح دامنه و سطح صفحه سایت. اعتقاد بر این است که سطح دامنه همان عنصری است که اعتبار دامنه را مشخص می کند. اعتبار دامنه یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی کلی وب سایت شما می باشد. البته دقت داشته باشید که این موارد تنها از تجربه های سئوکاران مختلف به دست آمده اند و گوگل به صورت رسمی هیچ کدام از این موارد را معتبر نمیداند.

از آنجا که PageRank به طور جداگانه مورد پردازش قرار می گیرد، دستورالعمل هایی مانند noindex، disallow  و مسدود کردن های دیگر ربات گوگل، از بررسی وضعیت لینک های سایت شما جلوگیری نمیکنند. شما به هیچ طریقی نمی توانید موتور جستجو را متوقف کنید تا برای PageRank شما رتبه ای در نظر نگیرد. بر خلاف باور بیشتر افراد، یک ریدایرکت 302 می تواند از PageRank عبور کند.

البته 4 کار وجود دارد که شما می توانید از بررسی شدن لینک ها توسط ربات گوگل جلوگیری کنید:

  1. یک دستور nofollow در سورس لینک مورد نظر خود قرار دهید.
  2. افزودن دستور disallow در فایل Robot.txt صفحه ای که لینک از آن گرفته شده است. علت کارساز بودن این امر، این است که دستورهای robot.txt، از کراول و ایندکس شدن صفحه سایت می تواند جلوگیری کند. در نتیجه موتور جستجو به طور کلی نمی تواند لینک را مورد بررسی قرار دهد.
  3. خطای 404 در صفحه مبدا
  4. خطای 404 در صفحه مقصد هم می تواند از پرداختن به لینک ها جلوگیری کند. تنها دلیل کارساز بودن خطاهای 404 این است که این دسته از خطاها می توانند هم در صفحات مبدا و هم در صفحات مقصد عمل کنند. وقتی که نمودار لینک ها می خواهد شروع به کار کند، وجود خطاهای 404 از ادامه دار بودن کار این نمودار، جلوگیری می کند.

گوگل در مورد نمودار لینک ها نیز تصویری را منتشر کرده است که آن را برای شما ارائه کرده ایم:

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند,موتورهای جستجو چیست,موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند

تنها راه دیگر برای مدیریت لینک های بد، غیرفعال کردن منبع لینک است. اگر گوگل این مسئله را بپذیرد، تاثیرش مانند افزودن nofollow به لینک منبع است.

سخن پایانی

مطمئنا اینکه موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند باید به خوبی برای شما روشن شده باشد. به هر حال نکات اصلی که باید به خاطر داشته باشید، به صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • کراول کردن مساوی با ایندکس شدن نیست.
  • PageRank ارتباطی با کراول کردن ندارد.
  • تنها 4 راه برای جلوگیری از پردازش PageRank وجود دارد که در بالا بیان کرده ایم.

امیدواریم که با درک مراحل کلی عملکرد موتور جستجو گوگل بتوانید تغییرات مفید و کاربردی در روند فعالیت های خود به وجود بیاورید.

منبع : دوره سئو

6 ابزار بهینه سازی سایت برتر در سال 2020

ابزار آنالیز سایت,ابزار بهینه سازی سایت,ابزار رایگان برای سایت

یکی از مهارت هایی که کارشناسان سئو یا به اصطلاح سئو کاران به آن تسلط کامل دارند کار با ابزار بهینه سازی سایت است. اگر با مفهوم کلی سئو آشنا باشید، متوجه می شوید که یکی از مواردی که در سئو سایت باید به آن توجه کرد بهینه سازی وب سایت است. کارشناسان سئو همیشه در تلاشند با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو موجب افزایش ترافیک وب سایت ها شوند.

دانستن نکات سئو برای بهینه سازی وب سایت کافی نیست. شما باید در کنار داشتن آموزش سئو، دانش استفاده از ابزار بهینه سازی سایت را نیز داشته باشید. امروزه مشاغل و سازمان های زیادی برای قرار گرفتن در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل با یک دیگر در رقابت هستند.

این نشان می دهد که اگر شما خواستار قرارگیری در رتبه های اول نتایج جستجوی گوگل باشید، باید به تحلیل و بررسی رفتار رقبای خود بپردازید. حال چگونه باید این تحلیل و بررسی ها را انجام دهیم؟ آیا به راحتی می توانیم عملکرد رقبای خود را تجزیه و حلیل کنیم؟ برای پاسخ به اینگونه سوالات با همراه باشید.

ادامه ما ابزارهایی را به شما ارائه می دهیم که توسط آن می توانید عملکرد خود و رقبای خود را بررسی کرده و برای بهبود آن راهکار هایی را به کار گیرید.

ابزار google search console

یکی از معروف ترین و پرکاربردترین ابزار بررسی سئو سایت و عملکرد کلی آن، سرچ کنسول گوگل است. این ابزار قابلیت های زیادی دارد که توسط آن می توانید بخش های مختلفی از وب سایت خود را بررسی کرده و راهکارهایی را برای بهبود آن استفاده کنید. با این ابزار به راحتی می توانید بازدیدهای وب سایت خود را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید. همین طور می توانید جذاب ترین بخش های وب سایت که توسط مخاطبان بازدید بیشتری داشته را بیابید.

ویژگی اصلی این ابزار، رایگان بودن این ابزار در کنار قابلیت های فوق العاده آن است. کافیست سایت خود را در این ابزار ثبت کرده و هویت خود را توسط فایلی که در سرور خود آپلود می کنید، مشخص کنید. بعد به راحتی می توانید از تمام امکانات این ابزار بهره مند شوید.

در ادامه برخی از امکانات این ابزار را برای شما نشان می دهیم:

  • سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات خود توسط گوگل
  • بررسی ترافیک سایت در بازه های زمانی مختلف
  • بررسی موارد مربوط به کراول کردن ربات خزنده گوگل
  • گزارشات مربوط به خطاهای امنیتی
  • بخش پیام ها که معمولا خطاها مواردی که اهمیت زیادی دارد را به عنوان پیام برای شما ارسال می شود.

ابزار Keyword Planner گوگل

یکی دیگر ابزارهای آنالیز سایت ابزار Keyword Planner است. وظیفه اصلی این ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما است. البته ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی زیادی در اینترنت وجود دارد که هر کدام قابلیت های خاص خود را داشته ولی این ابزار به دلیل این که توسط گوگل ارائه شده است می تواند قابل اطمینان تر باشد. برخی از ویژگی های این ابزار به صورت زیر می باشد:

  • تعیین تعداد جستجوی یک کلمه در بازه های زمانی مختلف
  • بخش فیلتر این ابزار به شما این امکان را می دهد تا کلمه یا کلمات کلیدی را در حوزه تخصصی خود و وب سایت مورد نظر شما جستجو شود و اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهد.
  • بخش جالب negative keyword که شما می توانید در بخش مواردی که نمی خواهید را از کیورد پلنر بخواهید که به شما نمایش ندهد. مثلا برای کلمه کلیدی “سئو وب سایت” نمی خواهید موارد مربوط به آموزش را به شما نمایش دهد. کافیست کلمه “آموزش” را در این بخش قرار دهید.

این ابزار بهینه سازی سایت به شما آماری از حجم جستجوی یک کلمه در یک بازه مشخص، تجزیه و تحلیل رقبا و … را می دهد تا بتوانید استراتژی بهتری برای خود برنامه ریزی کنید.

ابزار google Analytics

یکی دیگر از ابزار های آنالیز سایت که توسط گوگل طراحی شده است، گوگل آنالیتیکس نام دارد. وظیفه اصلی این ابزار بررسی رفتار کاربران و عملکرد آن ها در وب سایت است. شما با این ابزار به راحتی می توانید مطالبی که بازخورد زیادی از طرف کاربران داشته را پیدا کرده و عملکرد خود را در تولید محتوا بهبود ببخشید. در نگاه اول این ابزار یک سایت معمولی است که شما با معرفی سایت خود به این سایت اطلاعات زیادی را به شما می دهد. این ابزار به سوالاتی که در زیر مطرح کردیم پاسخ می دهد:

  • وب سایت شما چقدر بازدید دارد؟
  • کاربرانی که وارد وب سایت شما می شوند چه کارهایی را انجام می دهند؟
  • در چه زمان هایی کاربران بیشتر وب سایت شما سر می زنند؟
  • چه قسمت هایی در وب سایت شما برای کاربران جذاب تر است؟
  • بازدید کنندگان از چه طریقی به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند؟
  • عکس العمل کاربران در هنگام مواجه با محتوای وب سایت شما چیست؟

ابزار Yoast Seo

یکی از ابزارهای آنالیز سایت که شهرت بسیاری در بین افزونه های وردپرس دارد، یواست سئو است. در نگاه اول این ابزار یک افزونه است که شما می توانید برای بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجوی گوگل از آن استفاده کنید. شما با نصب این افزونه در WP Admin وب سایت خود، محتوا و صفحات خود را اساس اصول سئو سایت، بهینه سازی کنید. این ابزار بهینه سازی سایت با داشتن تجربه کاربری جذاب و ساده باعث می شود که شما بهتر بتوانید استراتژی خود برای بهینه سازی وب سایت را عملی کنید.

ابزار آنالیز سایت,ابزار بهینه سازی سایت,ابزار رایگان برای سایت

برخی از ویژگی های این ابزار به شرح زیر است:

  • داشتن بخشی برای نوشتن متا تگ و عنوان متا جذاب
  • اعلام خطاهایی که اصول سئو محتوا را زیر پا گذاشته است را در انتهای محتوای شما نشان می دهد.
  • بعد از اینکه محتوای سئو شده را آماده انتشار یواست سئو امتیازی را به صورت عالی، خیلی خوب، خوب و متوسط به شما می دهد که شما می توانید عملکرد خود را در این زمینه بررسی کنید.

ابزار Answer the Public

تا اینجا ابزارهایی را معرفی کردیم که زمان زیادی از انتشار آن ها می گذرد. ولی با بروز رسانی های به موقع هیچ وقت از رقبای خود عقب نماندند. یک ابزار بررسی سئو سایت همیشه در حال بروز رسانی قابلیت های خود است تا بتواند بهترین امکانات را به کاربران و کسب و کاری های اینترنتی ارائه دهد. Answer the public یک ابزار بهینه سازی سایت است که امکاناتی فراوانی را در رابطه با کلمه کلیدی به شما ارائه می دهد.

این ابزار در سال 2019 طراحی شده و دارای قابلیت های شگفت انگیزی است. Answer the Public با جستجو و کنکاش در انجمن ها و تالارهای گفتمان و حتی شبکه های اجتماعی، سوالات متداول کاربران را پیدا کرده و آن ها را به کلمات کلیدی جذاب تبدیل می کند.

ابزار Animalz Revive

یکی از نکاتی که با آنالیز وب سایت ها توسط ابزارهای آنالیز سایت بدست آمده است، بروز رسانی محتواهای قدیمی است. گوگل تاکید زیادی بر این موضوع داشته است و با نتایج بدست آمده، محتوایی که بروزرسانی می شود بازدید بیشتر داشته و در نتیجه ترافیک وب سایت شما را بیشتر می کند.

این ابزار بهینه سازی سایت به شما کمک می کند تا محتوایی که قابلیت بروزرسانی دارد را بیابید. البته این موضوع شاید با کمی تحقیق و بررسی محتوای وب سایت قابل ردیابی باشد ولی با این سرعت پیشرفت تکنولوژی، ممکن است شما از بروز رسانی جدید موضوعی که برای آن محتوا تولید می کنید به موقع متوجه نشوید.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم ابزارهای آنالیز سایت که در سال 2020 ممکن است عملکرد فوق العاده ای را از خود نشان دهد، را به شما معرفی کنیم. این ابزار بهینه سازی سایت می تواند راهکارهایی را به شما معرفی کند که با آن بتوانید بهترین استراتژی ممکن را برای بهینه سازی وب سایت در سال 2020 برای خود بسازید. به طور کلی، این ابزارهای آنالیز سایت در تلاشند که تمام خطاهایی که ممکن است شما در تولید محتوا، سورس کدها و … داشته باشید را به شما نشان داده و راهکارهایی را برای حل آن به شما ارائه دهند.

منبع: دوره سئو

عنوان متا چیست و چگونگی بهینه سازی آن

meta tag در سئو,عنوان سئو چیست,عنوان سایت چیست

هر فردی که به تازگی با صنعت بهینه سازی و سئو آشنا شده است، باید بداند که عنوان متا چیست و چه نقشی در روند بهبود رتبه سایت می تواند داشته باشد. زمانی که شما در گوگل عبارتی را جستجو می کنید، صفحه ای به شما نمایش داده می شود که نتایج جستجو در آن حضور دارند. لینک این نتایج که آبی رنگ هستند، با عنوان خاصی مشخص شده است. این عنوان آبی رنگ را عنوان متا یا همان عنوان صفحه نیز می گویند.

meta tag در سئو,عنوان سئو چیست,عنوان سایت چیست

عنوان متا، متا تگ عنوان و عنوان صفحه، از رایج ترین عباراتی هستند که برای این مبحث استفاده می شوند. این عنوان باید بیشترین جذابیت برای کاربر و بیشترین ارتباط را با محتوای داخل لینک داشته باشد. ما در این مقاله می خواهیم به معرفی این که متا تگ عنوان چیست بپردازیم و نکاتی برای بهینه کردن عنوان متا را برای شما بیان کنیم.

چگونه عنوان متا را در سورس کد خود قرار دهیم؟

زمانی که شما به سورس کد خود دقت کنید، در قسمت بالای کدها، تگ head شما قرار می گیرد که در آن تگ، علاوه بر کدهای دیگر کد عنوان متا خود را نیز می توانید وارد کنید. در ادامه نمونه ای از این تگ را به شما نمایش می دهیم.

عنوان متا,عنوان متا چیست,عنوان متا چیست؟

در تصویر بالا، کدهای یکی از مقالات نیوسئو را می بینید که در تگ head آن، عنوان متا "سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آن" آمده است.

نکته مهمی که بهتر است بدانید این است که بر اساس آخرین بروز رسانی های الگوریتم گوگل، تعداد کاراکترهایی که در متا تگ عنوان باید استفاده شود، حدود 50 تا 60 کاراکتر است.

چرا متا تگ عنوان برای سئو مهم است؟

برای درک بهتر عنوان متا چیست؟ و چه کاربردی دارد مثالی را با هم بررسی می کنیم. زمانی که شما فروشگاهی را برای خود ایجاد میکنید، برای نام آن تحقیقات زیادی را انجام می دهید. سعی می کنید عنوانی را انتخاب کنید که بیشترین جذابیت را برای کاربران و مخاطبان خود داشته باشد. حال برای جذابیت هر چه بیشتر نکاتی را بر روی بنر و سردر فروشگاه خود مینویسید تا مردم برای خرید از شما رغبت بیشتری پیدا کنند.

دلیل اصلی اهمیت عناوین متا نیز همین است. کاربران زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می کنند، با لینک هایی مواجه می شوند. طبق آمار به دست آمده، عموم کاربران بر روی عناوینی کلیک می کنند که عنوان خوبی داشته به هدفشان از جستجو نزدیک تر باشند.

عناوین متا معمولا در دو مکان مختلف قابل نمایش هستند:

  • صفحات نتایج جستجو گوگل به رنگ آبی که قابل کلیک توسط کاربران است که نمونه آن را در اولین تصویر این مقاله مشاهده کردید.
  • قسمت بالای مرورگر که معمولا کنار لوگو وب سایت است. در تصویر زیر عنوان متا وب سایت نیوسئو را مشاهده می کنید.

متا تگ در وردپرس,متا تگ عنوان,متا تگ عنوان چیست

چگونه یک عنوان متا جذاب تولید کنیم؟

از آنجا که متا تگ عنوان از اهمیت بالایی در سئو سایت برخوردار است، باید دقت ویژه ای در طراحی آن به کار بگیرید. در مطالب بالا ما سعی داشتیم شما را بیشتر با اینکه عنوان متا چیست و چه مفهومی دارد، آشنا کنیم. عناوین متا جذاب شاید به طور مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیری نگذارند ولی با افزایش ترافیک طبیعی وب سایت، رتبه شما را در صفحات نتایج جستجوی گوگل بهبود می بخشند. شما می توانید با بکارگیری نکاتی که در ادامه بیان می کنیم به بهبود عنوان صفحات خود بپردازید.

عنوان متا باید طول مناسبی داشته باشد

اگر طول عنوان متا شما خیلی طولانی باشد، موتور جستجو نمی تواند آن را به طور کامل نمایش داده و معمولا از (“…”) به جای عبارات پایانی عنوان استفاده می کند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که عنوان شما بیشتر از 60 کارکتر نباشد. این مقدار قابل نمایش برای تمام مکان هایی است که عنوان متا تگ در آن نمایش داده می شود.

بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید

استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در عنوان متا از جذابیت آن را کاهش می دهد. درست است که گوگل برای عناوین طولانی و تکرار کردن کلمات کلیدی جریمه ای در نظر نگرفته است ولی چون گوگل تاکید دارد که حتما در ابتدا برای مخاطبان تولید محتوا کنید نه برای موتور جستجو؛ این جریان می تواند ترافیک طبیعی وب سایت را کاهش داده و تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد.

برای هر صفحه یک عنوان مجزا تولید کنید

هر وب سایت می تواند هزاران صفحه داشته باشد. اگر می خواهید برای هر یک از این صفحات رتبه های بالایی را بدست آورید بهتر است برای هر یک، عنوانی جذاب و بهینه شده برای سئو و موتور جستجو تولید کنید. عناوین متا منحصر به فرد برای صفحات به گوگل اعلام می کند که محتوای هر صفحه شما با ارزش و خاص است. این داستان باعث می شود نرخ CTR یا همان نرخ کلیک شما نیز افزایش پیدا کند.

شاید شما هزاران صفحه در وب سایت خود داشته باشید. طراحی عناوین خاص و منحصر به فرد برای هر کدام شاید غیر ممکن باشد، ولی سعی کنید حداقل برای صفحاتی که محتوای مهم تری دارد، عناوین منحصر به فردی را تولید کنید. زمانی که شما به درک بهتری از عنوان متا چیست برسید به راحتی می توانید عناوین جذاب و با نرخ کلیک بالا تولید کنید.

به عنوان مثال یکی از اشتباهات طراحان سایت قرار دادن نام صفحه اول سایت با عنوان "صفحه اصلی" یا “Home Page” است. این جریان ممکن است محتوای صفحه اصلی شما را تکراری وduplicate  فرض کنند. این می تواند تاثیر منفی بر رتبه شما در صفحات نتایج جستجو گوگل بگذارد.

قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان

بر اساس تجربیات کارشناسان ما در نیوسئو، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی سئو سایت بگذارد. یکی از مطالبی که باید در عنوان متا چیست؟ به آن برسید، نحوه قرارگیری کلمات کلیدی در عنوان است.

یکی از دلایل اهمیت قرار گیری کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان این است که بسیاری از کاربران معمولا به کلمات اول و دوم عنوان دقت کرده و روی گزینه مورد نظرشان کلیک می کنند. پس در نتیجه قرار گرفتن کلمه کلیدی که متناسب با نیاز مخاطبان خاص است، در اول عنوان می تواند کاربران بیشتری را جذب وب سایت شما کند.

از برند خود در عنوان استفاده کنید

در دانستن این که متا تگ عنوان چیست شاید برایتان سوال باشد کجا می توانم از برند خود استفاده کنم؟ آیا استفاده از برند در عنوان می تواند نرخ کلیک را بالا ببرد؟ به طور کلی اگر برند نام آشنایی در بین مخاطبان خود دارید، استفاده کردن آن در عنوان می تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد. البته بکارگیری کلمه کلیدی در ابتدای عنوان تاثیری بیشتری را در مقایسه با برند شما در ابتدای عنوان، خواهد گذاشت. تنها برند های معتبر هستند که با قرار گرفتن در ابتدای عنوان می توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.

عنوان متا را برای مخاطبان خود طراحی کنید

گوگل در آخرین بروز رسانی خود اعلام کرد که اگر محتوای شما برای کاربران جذاب باشد، وب سایت شما برای ما ایده آل است. این خبر حاوی پیام های زیادی است که شما با بهره گیری از آن می توانید به رتبه های اول در صفحات جستجوی گوگل برسید. با بکارگیری نکاتی که در فهم عنوان متا چیست، آمده است و در نظر گرفتن مخاطبان خود البته مخاطبان خاص خود، می توانید بهترین و جذاب ترین عنوان را تولید کنید.

سخن آخر

در این مقاله از مقالات آموزش سئو قصد داشتیم شما را با عنوان متا چیست یا متا تگ عنوان چیست و موارد مربوط به آن آشنا کنیم. به طور کلی عنوان اولین چیزی است در صفحه نتایج جستجوی گوگل به کاربر نمایش داده می شود. کاربران اول عنوان متا را خوانده سپس توضیحات متا را می خواند و در آخر اگر اطلاعات عنوان و متا بر اساس نیازهایش باشد بر روی لینک کلیک می کند.

لینک nofollow چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد

انواع لینک های nofollow,لینک nofollow چیست,لینک نوفالو چیست

لینک nofollow چیست سوالی است که کاربران زیادی در مواجه با دنیای سئو و بهبود کسب و کار خود در دنیای اینترنت با آن مواجه می شوند. تگ نوفالو یکی از رایج ترین تگ ها در زبان برنامه نویسی html است و آشنایی آن برای سئو سایت بسیار اهمیت دارد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را هر چه بیشتر با این تگ آشنا کرده و چگونگی استفاده آن در سورس کد سایت را نیز با هم بررسی می کنیم. شما با مطالعه کامل این مقاله آموزش سئو متوجه می شوید که تگ نوفالو چه تاثیر شگفت انگیزی بر سئو سایت می گذارد.

لینک های follow و nofollow مبحث جدیدی در سئو نمی باشند و ابتدای شروع آن ها به حدود 14 سال پیش برمی گردد. همان طور که از اسم آن پیداست، اگر این تگ در کدهای یک صفحه قرار بگیرد مانند یک تابلو عبور ممنوع برای ربات گوگل است. شما با این تگ از گوگل درخواست می کنید که این صفحه را کراول نکند.

لینک nofollow چیست؟

لینک nofollow در سورس کد شما باید به صورت “rel=”nofollow قرار می گیرد. ما در تصویر زیر نمونه ای از استفاده تگ نوفالو در سورس کد newseo را به شما نشان داده ایم. شما برای اینکه نوفالو بودن یک لینک را بیابید می توانید با راست کلیک بر روی صفحه یا لینک مورد نظر گزینه ای که مربوط به نمایش کدهای صفحه است را کلیک کنید.

این گزینه در مرورگر firefox با نام inspect element و در مرورگر google chrome به نام view page source است.

انواع لینک های nofollow,لینک nofollow چیست,لینک نوفالو چیست

در اول مقاله برای اینکه مفهوم لینک های nofollow چیست را بهتر متوجه شوید، توضیح مختصری را برای شما بیان کردیم. استفاده از این لینک نه تنها باعث رتبه گرفتن صفحه خود نمی شود بلکه از رتبه گرفتن صفحه مقصد نیز جلوگیری می کند. یعنی اگر شما از این صفحه به صفحه دیگری لینک دهید، تغییری در رتبه صفحه مقصد ایجاد نمی شود.

تفاوت بین لینک های follow و nofollow

اگر بتوانید بخوبی لینک های nofollow چیست را درک کنید تفاوت آن با لینک های فالو را به خوبی متوجه می شوید. در ادامه مثالی را برای درک بهتر شما از تفاوت این دو قرار داده ایم. برای این کار ما دو لینک که مقصد آن ها صفحه اصلی وب سایت ما است را برای شما قرار داده ایم که اولی لینک فالو و دومی لینک نوفالو است.

لینک های follow و nofollow,لینک های nofollow,لینک های nofollow چیست

همان طور مشاهده می کنید تفاوت این دو کد در قرار دادن nofollow در تگ a است. ما در اول مقاله به شما گفتیم که شناخت هر چه بیشتر تگ نوفالو می تواند تاثیر زیادی بر سئو سایت شما بگذارد. اما واقعا چه تاثیری بر سئ وشما می گذارد. چگونه وقتی گوگل آن صفحه را کراول نمی کند، رتبه شما را در نتایج جستجوی خود بالا می برد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه لینک های nofollow در سئو سایت تاثیر می گذارد؟

همان طور که قبلا گفته شد، گوگل لینک های نوفالو را دنبال نمی کند یا به طور تخصصی تر، گوگل لینک های نوفالو را کراول نمیکند. حال چطور این داستان می تواند بر سئو سایت شما تاثیر بگذارد. آیا واقعا این لینک ها در گوگل رتبه نمی گیرند؟

برخی بر این باورند که لینک های nofollow رتبه شما را در گوگل تغییر می دهند. حال این تغییر می تواند افزایش رتبه لینک مقصد باشد اما نه در همه ی موارد.

آمارها نشان داده است که گوگل به لینک های nofollow سایت های قوی اهمیت بیشتری میدهد تا لینک های follow سایت های ضعیف.

به طور کلی اگر با مفهوم لینک nofollow چیست آشنا شدید متوجه می شوید که ما قصد نداریم بررسی کنیم کدام لینک ها اثر بیشتری بر سئو سایت دارند. شاید انواع لینک های nofollow تاثیر مستقیمی بر سئو سایت نگذارد ولی تاثیر غیر مستقیم آن می تواند نتیجه بسیار خوبی برای شما در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.

لینک های nofollow در بخش هایی استفاده می شود؟

به طور کلی هر لینکی که تگ nofollow در آن قرار بگیرد را لینک های نوفالو می گویند. برای درک بهتر لینک های nofollow چیست، در ادامه نمونه هایی از بخش های که لینک آن ها به صورت نوفالو است را آورده ایم:

  • بخش نظرات در وبلاگ ها یا به اصطلاح کامنت هایی که کاربران در انتهای وبلاگ می گذارند.
  • شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و… .
  • لینک هایی که از صفحات فروم و تالار های گفتمان و انجمن ها دریافت می شود.
  • وب سایت های خبری
  • پست های مهمان
  • و …

لینک هایی که از موارد بالا دریافت می شود عمدتا نوفالو می باشد. شاید بتواند بازدید شما را افزایش دهد ولی روی پیج رنک شما تاثیری نمی گذارد.

در ادامه لیستی از وب سایت های معروف که تمام لینک هایی که از آن ها دریافت می کنید nofollow است، را آورده ایم:

  • com
  • YouTube
  • Wikipedia
  • Reddit
  • Twitch
  • Medium

یکی دیگر از لینک هایی که باید دارای تگ nofollow باشد لینک های پولی است. منظور از لینک های پولی، لینک هایی است که شما برای آن مبلغی را پرداخت کرده اید. مانند رپورتاژ آگهی ها و بک لینک های پولی. این لینک ها می تواند شامل لینک های تبلیغاتی باشد.

مزیت های استفاده از تگ nofollow در برخی از لینک ها

لینک های نوفالو

اگر به خوبی ماهیت لینک nofollow چیست را درک کنید، متوجه می شوید که گوگل بی دلیل این تگ را طراحی نکرده و همان تاثیر غیر مستقیم می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. انواع لینک ها در دنیا اینترنت وجود دارند که می توانند با نوفالو بودنشان تاثیرات شگرفی را برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از مزیت های این نوع لینک ها را با هم بررسی می کنیم.

افزایش ترافیک سایت با لینک های nofollow

مفهوم کلی لینک های nofollow چیست شما را به این ابهام می رساند که چگونه این لینک ها می تواند به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک کند. در مبحث قبلی وب سایت های معروفی را آورده ایم که تمام لینک های آن به صورت نوفالو هستند.

اگر وب سایتی مانند کورا که برای پرسش و پاسخ است به شما لینک دهد، بازدید شما را بیشتر می کند. در وب سایت های یوتیوب و ردیدیت و … نیز به همین صورت است. رپورتاژ آگهی نیز لینک آن به صورت نوفالو است ولی باعث افزایش ترافیک شما می شود.

با تگ nofollow از کاهش اعتبار وب سایت خود جلوگیری کنید!

لینک های خروجی سایت و لینک های ورودی که از سایت های نامعتبر دریافت می کنید ممکن است اعتبار شما را به خطر اندازد. لینک های خروجی سایت به راحتی می تواند اعتبار وب سایت شما را کاهش دهد. اگر در لینک های خروجی که مقصد آن ها وب سایت های نامعتبر است از تگ نوفالو استفاده کنید، اعتبار شما به خطر نمی افتد. این جریان برای لینک های ورودی نیز می تواند به همین صورت باشد.

استفاده از تگ nofollow برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط گوگل

در لینکی که شما از تبلیغات وب سایت های بزرگ دریافت می کنید، از تگ nofollow استفاده شده است. این نوفالو بودن لینک ها همیشه مورد توجه گوگل قرار می گیرد و تاثیر مثبتی در رتبه آن ها می گذارد.

شاید در مرحله اول باعث بهبود پیج رنک شما نشود ولی می تواند بازدید خوبی را برای شما ایجاد کند. اما اگر شما از تگ نوفالو در بک لینک ها و رپورتاژ آگهی ها استفاده نکنید توسط گوگل جریمه میشود و حتی ممکن است سایت شما توسط گوگل پنالتی شود.

در نتیجه با شناخت بیشتر اینکه لینک nofollow چیست می توانید از جریمه های سنگین و ضربات سنگینی که ممکن است به وب سایت شما وارد شود، جلوگیری کنید.

جلوگیری از duplicate content (محتوای تکراری)

در سایت شما ممکن است دو لینک مختلف با انکر تکست مختلف به یک صفحه داخلی یا خارجی لینک داده شود. حال اگر شما در یکی از آن ها تگ نوفالو استفاده نکنید، دچار مشکل محتوای تکراری شده و تاثیر منفی بر رتبه شما در گوگل و کاهش رنک شما در صفحات جستجوی گوگل می شود.

سخن آخر

با شناخت کامل لینک nofollow چیست به خوبی می توانید تاثیر لینک های follow و nofollow را بر سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه اول در صفحات اول گوگل را درک کنید. با بررسی انواع لینک ها شاید به این نتیجه برسید که لینک ها نوفالو تاثیر مستقیم بر سئو شما نگذارد ولی بی اعتنایی به آن می تواند ضربات سنگینی به وب سایت شما وارد کند. با بررسی لینک های خروجی سایت و بررسی سایت هایی که می خواهید لینک ورودی از آن ها دریافت کنید، بهترین و بیشترین بهره را از تگ های نوفالو ببرید.

منبع: دوره سئو