مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

آموزش ایندکس صفحات در گوگل

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

ایندکس صفحات در گوگل توسط ربات خزنده این موتور جستجو انجام می شود. ترافیک طبیعی سایت و افزایش آن، به طور کلی باعث رشد و تکامل تجارت و کسب و کار شما خواهد شد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که حدود 33% ترافیک سایت ها از طریق ترافیک ارگانیک گوگل دریافت می شوند؛ اما برخی نیز این آمار را تا 64% نیز پیش بینی کرده اند.

این آمار زمانی اهمیت دارد که سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. حال به نظر شما چگونه سایت شما در گوگل ایندکس می شود؟

ما در این مقاله به بررسی ایندکس شدن سایت و عوامل موثر بر آن می پردازیم. اینکه خودتان چگونه سایتتان را ایندکس کنید، بسته به دقت شما در مورد مطالعه این مطلب آموزش سئو است. در حالت عادی وب سایت شما ممکن است هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد که توسط گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر ایندکس شود.

ما در آموزش ایندکس گوگل قصد داریم که شما بهتر و سریع تر سایت خود را به گوگل معرفی کرده و از این طریق بتوانید ترافیک طبیعی سایت خود را افزایش دهید.

چرا ایندکس صفحات گوگل بسیار مهم است؟

خب جواب این سوال در حالت کلی ساده است. اگر می خواهید کاربران وب سایت خود را افزایش دهید و خود را به جهانیان معرفی کنید، این موضوع برای شما اهمیت پیدا می کند. ایندکس توسط ربات گوگل انجام می شود. این ربات به سایت شما مراجعه کرده، تک تک صفحات و محتوای شما را بررسی کرده و در قالب یک گزارش به گوگل ارائه می کند. این عملیات را ایندکس صفحات گوگل می گویند. این عملیات زمانی که شما اطلاعات جدید و یا صفحه جدید در سایت شما قرار بگیرد نیز دوباره انجام می شود.

در زمان گذشته ربات خزنده گوگل به اندازه کافی هوشمند نبود. شما می توانستید به راحتی با چند کلمه کلیدی خود را در رنک های بالای گوگل قرار دهید و در صفحه اول و نتایج اول جستجو باشید.

اما حال داستان فرق می کند. هنوز هم کلمات کلیدی، متا تگ ها و … اهمیت دارند ولی به تازگی سخت گیری های زیادی در بکارگیری آن ها آمده است که به سادگی گذشته نیست. امروزه کلمه کلیدی و مفهوم آن در محتوا اهمیت پیدا کرده است. چون رفتار گوگل به سمتی می رود که به کاربران اهمیت ویژه قائل  می شود.

چگونه متوجه شویم که صفحات ما در گوگل ایندکس شده است؟

حال که با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست آشنا شدید، با هم بررسی می کنیم که کدام صفحات وب سایت شما ایندکس شده است و کدام صفحات نه. برای این کار کافیست به سرچ کنسول مربوط به وب سایت مورد نظر مراجعه کنید. در Search Console بخشی به نام Index Coverage Status Report وجود دارد. با مراجعه به آن تصویری نمایش داده می شود که مقدار error ها نشان دهنده صفحاتی است که بنا به دلایلی ایندکس نشده است.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

ایندکس صفحات در گوگل ممکن است بنا به دلایلی انجام نشود:

  • نقشه سایت شما ممکن است URL هایی داشته باشد که در txt دستور العمل NOINDEX داشته باشند.
  • وب سایت ممکن است کیفیت لازم از نظر گوگل را نداشته باشد و یا اینکه محتوای تکراری Duplicate در آن موجود باشد.
  • مورد آخر اینکه ممکن است سایت شما Authority لازم را نداشته باشد. (منظور از Authority مقدار محبوبیت صفحات وب سایت شما است)

شما می توانید در بخشی از سرچ کنسول که در بروز رسانی جدید آن آورده شده است، مواردی که باعث ایندکس نشدن وب سایت می شود را مشاهده کنید.

بررسی ایندکس شدن سایت,بررسی تعداد صفحات ایندکس شده تارنما,تعداد صفحات گوگل

راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل

حال که با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست آشنا شدید، بهتر می توانید راهکار های سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در را گوگل درک کنید. اگر بررسی ایندکس شدن سایت با سرعت بیشتری انجام شود، ترافیک طبیعی سایت شما بیشتر شده و در نتیجه کسب و کار شما بهبود می یابد. در ادامه 8 راهکار را با هم بررسی میکنیم.

Request Indexing در سرچ کنسول گوگل

ثبت سایت در کنسول گوگل یکی از ابتدایی ترین و معمولی ترین راه های تسریع در ایندکس شدن صفحات وب سایت شما در گوگل است. یکی از قابلیت های سرچ کنسول گوگل، معرفی وب سایت شما به گوگل می باشد. توسط این قابلیت می توانید لینک وب سایت خود را در آدرس بار آن وارد کرده و به روند ایندکس شدن وب سایت سرعت ببخشید.

برای این کار کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

1- ثبت سایت در کنسول گوگل: از دو طریق می توانید وب سایت خود را در کنسول گوگل ثبت کنید. شما می توانید آدرس وب سایت را بدون http و www در قسمت Domain وارد کنید و هم می توانید آدرس دقیق با http  و www در قسمت URL prefix وارد کنید. این دو حالت با هم تفاوت خاصی ندارند.

ثبت سایت در کنسول گوگل,ثبت سایت در گوگل,صفحه ایندکس سایت

با وارد کردن آدرس در قسمت Domain تصویر زیر نمایش داده می شود که از شما می خواهد متن زیر قسمت شماره 2 را در DNS خود ذخیره کنید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

در روش دوم با وارد کردن آدرس در بخش URL prefix پیغام زیر نمایش داده می شود که از شما می خواهد فایل مربوطه را دانلود کرده و در سرور خود ذخیره کنید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

2- لینک صفحه ای که میخواهید ایندکس شود را در آدرس بار قرار می دهید و دکمه Enter را می زنید. سپس تصویر زیر را به شما نمایش می دهد که پیغامی را به شما نشان داده که در کادر آبی رنگ مشخص کرده ایم.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

اگر لینک ایندکس نشده باشد پیغام بالا نمایش داده می شود.

3- با زدن رو گزینه REQUEST INDEXING شما درخواست ایندکس شدن را به کنسول اعلام کرده اید. بعد در تصویر زیر نشان میدهد که درخواست ایندکس شدن برای گوگل توسط شما صادر شده است.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

از دیگر قابلیت های سرچ کنسول گوگل بدست آوردن آمار تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل است. این آمار می تواند در ایندکس صفحات و چگونگی سرعت بخشیدن به آن به شما کمک کند.

بهبود لینک سازی داخلی وب سایت

گوگل توسط ربات خود تک تک صفحات شما را کراول می کند. یکی راه های که ربات گوگل برای کراول کردن صفحات استفاده می کند، استفاده از لینک های داخلی وب سایت است. بهتر است بگویم که این کار سرعت اینکدس شدن صفحات شما را بیشتر میکند. اگر لینک سازی داخلی صفحات وب سایت شما وضعیت و عملکرد خوبی داشته باشند، ایندکس صفحات در گوگل توسط ربات ها بهتر انجام می شود.

در مقالات سئو در رابطه با لینک سازی داخلی و آموزش های مربوط به آن مطالب زیادی وجود دارد. شما می توانید با بکار گیری این آموزش ها به بهبود لینک سازی داخلی خود کمک بسزایی کنید. البته قبل از هر چیز بهتر است بدانید که مهم ترین نکته لینک سازی داخلی، ارتباط معنایی بین دو صفحه است. این برای گوگل بسیار مهم است.

جلوگیری از ایندکس شدن صفحات بی کیفیت

همان طور که یک محتوای با کیفیت و قوی می تواند وب سایت شما را در رتبه های بالا قرار داده و نقش مفیدی برای سئو سایت شما داشته باشد، محتوای بی ارزش و ضعیف نیز می تواند تاثیر منفی در وب سایت شما بگذارد. ثبت سایت در گوگل در صورتی می تواند تاثیر مثبت بر عملکرد و رتبه شما داشته باشد که محتوای ضعیف و بی ارزش در وب سایت وجود نداشته باشد.

ما باید با حذف و بلاک کردن صفحاتی که استفاده چندانی ندارد و بی ارزش است، وب سایت خود را اصطلاحا هرس کنیم. برای این کار کافیست موارد زیر را به کار بگیرید.

  1. قرار دادن تگ NOINDEX برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه
  2. تنظیم فایل txt و قرار دادن لینک صفحات ضعیف و بی خاصیت برای جلوگیری از ایندکس شدن.
  3. حذف کردن صفحات 404

ایجاد و بهبود نقشه سایت (sitemap)

یکی از دلایل اهمیت نقشه سایت، مشخص کردن صفحاتی است که اهمیت بیشتری برای شما دارد. زمانی که شما یک نقشه از شهری را داشته باشید، قطعا راحت تر و سریع تر می توانید به بخش های مختلف شهر دسترسی داشته باشید. با آشنایی با مفهوم ایندکس صفحات در گوگل چیست به اهمیت نقشه سایت در ایندکس گوگل پی می برید.

آموزش ایندکس گوگل,ایندکس صفحات در گوگل,ایندکس صفحات در گوگل چیست

تصویر بالا نمایی از Sitemaps Report در سرچ کنسول گوگل است. همان طور که مشاهده می کنید، تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل را به شما نمایش می دهد.

اشتراک گذاری صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی

یکی راه هایی که به ایندکس شدن صفحات در گوگل سرعت می بخشد، اشتراک گذاری صفحات وب سایت در شبکه های اجتماعی همچون Instagram، Telegram، Twitter و … است. بسیاری از کاربران اینترنتی بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با یکدیگر می گذارند. شما می توانید از این فرصت استفاده کرده و لینک محتوای خود را در صفحات خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در اینستاگرام با قرار دادن لینک در استوری ها و پست ها می توانید مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده و همین جریان باعث می شود که صفحه وب سایت شما سریع تر مورد توجه گوگل قرار بگیرد و ایندکس شود.

قرار دادن لینک وب سایت در سایت های پربازدید

ایندکس صفحات در گوگل زمانی سریعتر انجام می شود که مورد توجه سایت های قدرتمند نیز قرار بگیرد. منظور از مورد توجه قرار گرفتن یعنی لینک گرفتن از آن هاست که امروزه انی کار به بک لینک سازی نیز شهرت پیدا کرده است.

ما در آموزش ایندکس گوگل سعی می کنیم مواردی که کاربرد بیشتری در ایندکس شدن را داشته به شما آموزش دهیم.

یکی از نکاتی که باید در دریافت لینک از وب سایت های دیگر دقت کنید، ایمن بودن آن ها است. شاید یک لینک تاثیر مثبتی در ایندکس شدن صفحات و سئو سایت داشته باشد، ولی به راحتی می تواند امنیت سایت شما را به خطر اندازد.

سخن آخر

بررسی ایندکس شدن سایت و سرعت بخشیدن به آن روندی است باید با دقت کامل انجام شود. همان طور که گفته شد با گذشت زمان وب سایت خود به خود ایندکس می شود ولی ممکن این زمان بسیار طولانی شود. پس با ثبت سایت در گوگل و رعایت مواردی که در آموزش ایندکس گوگل گفته شد راهی برای سریع تر شدن این فرایند ایجاد کنید. از دوره سئو غافل نشوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.