مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

مقالات سئو

مقالات آموزش سئو و بهینه سازی سایت

دلایل عدم نمایش structured data در صفحات جستجو

structured data در سئو اهمیت بسیار بالایی دارند. داده های ساختار یافته به اطلاعاتی گفته می شود که ساختار مشخصی داشته و به گونه ای نوشته شده اند که وب سایت را برای موتورهای جستجو قابل درک می کنند. اضافه کردن نشانه گذاری Schema در داده های ساختار یافته سایت خود، طبیعتا باید باعث شود تا ترافیک سایت شما به بهترین شکل افزایش پیدا کند. نشانه گذاری Schema باعث می شود تا خزنده های گوگل سایت شما را بهتر و آسان تر تجزیه و تحلیل کنند.

 این در حالی است که در برخی از موارد دیده شده که بعد از اضافه کردن نشانه گذاری Schema، ورودی سایت شما کم بوده و مطالب سایت نیز بازخورد خوبی نداشته اند؛ به نظر شما علت چیست؟ در این مقاله به بررسی بیشتر دلایل عدم نمایش سایت در نتایج جستجو گوگل می پردازیم.

قبل از هر چیزی باید در نظر داشته باشید که نشانه گذاری schema به شکل صد درصدی افزایش رتبه سایت شما را تضمین نمی کند. این نشانه گذاری فقط زمینه را برای دریافت رتبه های برتر گوگل آماده می کند و به تنهایی برای سئو سایت شما کارساز نیست.

حتی اگر تمامی کدهای لازم در نشانه گذاری را رعایت کنید، باز هم ممکن است در نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشوید؛ چراکه این مسئله در اولویت های رتبه بندی گوگل نیست. گوگل اعلام کرده است که هیچ تضمینی وجود ندارد که رتبه سایت شما در SERP ها با استفاده از فاکتوری خاص افزایش پیدا کند.

مشکل در تصاویر سایت

گوگل تصاویری را برای rich snippet ها پیشنهاد می کند که معیارهای زیر را دارند:

  • تصاویر حداقل باید 90×160 پیکسل و حداکثر 1080×1920 پیکسل باشند .
  • Ratio aspect یا نسبت تصویر نباید بیشتر از 3.0 باشد
  • از فرمت های jpg، png و gif استفاده کنید
  • از تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کنید

کراول نکردن گوگل

گاهی اوقات تغییراتی را در وب‌سایت خود ایجاد کرده‌اید که Google هنوز از آن‌ها آگاه نیست تا شما را بر اساس آنها رتبه‌بندی کند. ممکن است ابتدا در نتایج جستجوی گوگل رتبه مطلوبی کسب کنید، اما باید منتظر بمانید تا ربات گوگل از سایت شما بازدید کند و نشانه گذاری طرحواره جدید را شناسایی کند. بنابراین چند روز انتظار اولین راه برای دیدن آن در نتایج جستجوی گوگل است.

در نهایت، پس از چند روز، ربات گوگل از سایت شما بازدید می کند، آن را می خزند و داده های سازمان یافته شما را برای نمایش جستجو می کند. اما پیشنهاد می کنم URL جدید خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید تا آدرس جدید شما واکشی شود و سپس بتوانید درخواست ایندکس شدن سایت را بدهید. انجام این کار ربات های جستجو را برای خزیدن در صفحات سایت شما تقویت می کند.

اجازه دهید نکات خاصی را در مورد تصاویر سایت بیان کنم. اگر از داده های ساختاریافته مانند موارد زیر استفاده می کنید، بهتر است این نکات را اولویت بندی کنید.

  • مقاله ها:

عرض تصاویر در مقاله های سایت حداقل باید 1200 باشد.

  • رویدادها:

عرض تصاویر حداقل باید 1920 پیکسل باشد.

  • لوگو:

عکس ها در این داده ها باید حداقل 112×112 پیکسل باشند.

  • محصولات:

عکس ها باید به خوبی تصویر محصول مورد نظر را نشان دهند.

  • ویدئوها:

URL یک صفحه که در آن محتوای ویدئویی وجود دارد، باید با کاور ویدئو شما ارتباط داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه تصاویر سایت شما به درستی بارگذاری می شوند، پیشنهاد می کنیم که از قسمت Preview ابزار Rich Results Test گوگل استفاده کنید. اگر مشکلی در زمینه بارگذاری عکس های سایت شما وجود نداشته باشد، می توانید مطمئن شوید که این مورد باعث نشده است تا structured data شما در لیست نتایج جستجو نشان داده نشود. بنابراین به سراغ دلایل بعدی باید رفته و آن ها را مرتفع کنید.

عبارات کلیدی هدف شما برای گوگل ارزشی ندارند

همانطور که در بالا ذکر کردم، افزودن نشانه‌گذاری طرحواره تضمینی برای عملکرد ۱۰۰٪ سایت شما در نتایج غنی نیست.

یکی از دلایل این است که گوگل ممکن است فکر کند که نوع نشانه گذاری طرحواره ای که در صفحه سایت خود قرار داده اید، شایسته رتبه بندی در جستجوی گوگل نیست. بر این اساس، ممکن است ویدیویی در سایت خود داشته باشید که حاوی داده های ساختاری مناسب باشد، اما وقتی آن ویدیو را در Google جستجو می کنیم، چیزی پیدا نمی کنیم.

Google در این زمینه اعلام کرد که استفاده از داده های ساخت یافته امکان ارائه یک ویژگی را می دهد. با این حال، تضمین نمی کند که این تسهیلات وجود داشته باشد. الگوریتم گوگل از فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی هر صفحه در سایت استفاده می کند. گوگل سعی می کند بهترین نتایج را که برای پرسش و پاسخ کاربران مناسب باشد نمایش دهد. البته در برخی موارد ممکن است یکی از این ویژگی ها مهمتر از دیگری باشد و تاثیر بیشتری داشته باشد.

structured data شما جنبه های مورد نیاز نشانه گذاری را ندارد

بعد از این که Schema Markup را در صفحات سایت خود پیاده سازی کردید، حتما reach result test کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید تا متوجه شوید که Schema Markup شما به درستی انجام شده است.

روند این کار به این صورت است که ابتدا URL ای که می خواهید بررسی شود را وارد کنید. در نتیجه مشخص می‌شود که چه نوع structured data در سایت شما وجود دارد و نشانه گذاری Schema شما چه ویژگی هایی دارد و از همه مهمتر اینکه اخطارها و هشدارهایی که وجود دارد را به شما نشان می دهد. اخطار ها از این جهت اهمیت دارند که دقیقا همان مواردی هستند که گوگل برای ایجاد rich result خود، آن ها را معیار قرار داده است.

البته تمامی این اخطارها برای Schema Markup شما مهم نیستند و می توانید به صورت اختیاری از آن ها استفاده کنید. با این حال ما پیشنهاد می کنیم که هرچه نشانه‌ گذاری کامل تر باشد بهتر است.

به عنوان مثال برای داده های ساختار یافته recipe موارد زیر بیان شده است:

  •  اسم recipe
  • عکس
  • اجزا تشکیل دهنده recipe

گوگل rich result ها را معمولا از طریق structured data به دست می آورد. تولید محتوا سایت، که شامل عکس های سایت نیز می شود، باید به صورت عمومی قابلیت ایندکس و کروال شدن توسط گوگل را داشته باشد تا بتواند در rich result ها ظاهر شود.

قابل خزیدن به معنای آماده بودن برای ربات های گوگل برای بازدید از سایت شما و بررسی محتوای جدید تولید شده شما است. حال مشکل اینجاست که چرا ربات گوگل در برخی موارد نمی تواند وب سایت شما را بخزد؟ البته در برخی موارد مشاهده شده است که برخی از صاحبان سایت ها دسترسی خزنده ها را به سایت خود محدود می کنند تا سرعت عملکرد آنها را افزایش دهند.

نمایه سازی به این معنی است که شما مشکلی با نمایش محتوای سایت شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل ندارید. گاهی اوقات، برخی از صاحبان وب سایت ممکن است از متا تگ ها برای جلوگیری از نمایش بخشی از محتوای سایت خود در نتایج جستجو استفاده کنند. به عنوان مثال، صفحات فرود که حاوی محتوای ارزشمند نیستند و می توانند به سایر صفحات وب سایت آسیب برسانند. بر این اساس، اگر تصاویر سایت خود را به عنوان noindex تنظیم کنید، این عکس ها در Google نمایش داده نمی شوند. اگر از وردپرس استفاده می کنید، مطمئن شوید که رسانه در تنظیمات شما روی noindex تنظیم نشده است.

در نتیجه، پیشنهاد می کنیم هرگز داده های ساخت یافته خود را از خزنده Google مانند GoogleRobot پنهان نکنید تا داده های ساختار یافته شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند. همچنین می‌توانید از ابزار بازرسی URL در Google Search Console استفاده کنید تا ببینید کدام یک از URL‌های شما ایندکس شده و کدام یک فهرست‌بندی و خزیده نشده‌اند.